احتمالا به زودی چت بات هوش مصنوعی به گوگل مپ می‌آید

طبق تازه‌ترین بررسی‌ها، گوگل قرار است چت بات هوش مصنوعی را به گوگل مپ بیاورد، هرچند هنوز کاربرد دقیق آن مشخص نیست.

«گوگل مپ» (Google Maps) یکی از بهترین برنامه‌های رایگان است که می‌توانید آن را نصب و روی گوشی خود استفاده کنید. بسیاری از ما عادت کرده‌ایم پیش از خروج از خانه گوگل مپ را باز کنیم تا ترافیک تخمینی را در مسیرهای معمول خود بررسی کنیم. هم‌چنین برای آگاهی از مکان‌های اطراف تا حد زیادی به گوگل مپ تکیه می‌کنیم که اطلاعات تقریبا هر محلی از جهان را دارد.

از سویی ربات‌های گپ‌زنی به سرعت در دنیای فن‌آوری مورد توجه قرار می‌گیرند. حالا به نظر می‌رسد که این نقشه‌ی آنلاین محبوب قرار است به یک ربات گپ‌زنی هوش مصنوعی مجهز شود.

طبق بررسی کدهای تازه‌ترین نسخه‌ی بتای گوگل مپ، یعنی نسخه‌ی ۱۱.۱۰۵ بتا، این برنامه اکنون شامل دستور‌ها و کدهایی است که برای یک چت‌بات استفاده می‌شوند. هنوز اطلاعات زیادی وجود ندارد که بتوان از این کدها به دست آورد اما رشته‌های استفاده شده نشان می‌دهند که یک ویژگی به نام «convo_contribs» (کانوو کانتریبز) که مفهوم گپ‌وگفت و مشارکت را می‌رساند، مربوط به یک ربات چت است. در این کدها اما هیچ اشاره‌ای به هوش مصنوعی نشده است، بنابراین ممکن است یک چت‌بات هوش مصنوعی مولد نباشد.

یک چت بات چه کاربردی می تواند در گوگل مپ داشته باشد؟

همانطور که اشاره شد هنوز اطلاعات زیادی درباره‌ی عملکرد این چت بات در دسترس نیست اما می‌توان احتمالاتی داد. از جمله این‌که گوگل از این ویژگی چت برای بخش فرستادن بازخورد استفاده کند. اما شاید بتوان بهترین حدس از کاربرد این ربات هوش مصنوعی را مربوط به برنامه‌ی «لوکال گاید» (Local Guides) دانست.

مشاهدات از عبارت‌هایی مانند «مکان نقشه ارسال شد» و «از مشارکت شما سپاسگزارم» این حدس را تقویت می‌کند. برنامه‌ی لوکال گاید یا راهنمایان محلی گوگل برای جمع‌سپاری داده‌های مورد استفاده در گوگل مپ به کمک جامعه‌ای از کاربران داوطلب متکی است. مشارکت‌های کاربران مبتدی هنوز در معرض بازبینی انسانی هستند و یک چت‌بات می‌تواند به تسهیل این روند کمک کند. هم‌چنین اگر گوگل بتواند حس تعامل انسانی را با این چت‌بات همراه کند، می‌تواند مشارکت‌های بهتر و منظم‌تری از کاربران معمولی دریافت کند.

علاوه بر این یک چت بات هوش مصنوعی در گوگل مپ احتمالا می‌تواند اطلاعاتی درباره‌ی نقاط مختلف ارائه دهد. بدین ترتیب گشتن دنبال مکانی خاص یا ویژگی‌های آن می‌توانند مانند مکالمه‌ی روزانه به نظر برسد، چنان‌که از یک ربات هوش مصنوعی انتظار می‌رود. هرچند هنوز هیچ قابلیت هوش مصنوعی در این‌باره به صراحت اعلام نشده است.

احتمال دیگر این است که گوگل ممکن است یک چت‌بات برای سرویس کسب‌وکار (که در ایران در دسترس نیست) بسازد. هم‌اکنون امکان پیام فرستادن به کسب‌وکارها در گوگل مپ وجود دارد اما یک ربات مکالمه به آن‌ها کمک می‌کند تا بدون نیاز به حضور انسانی، به پرسش‌های عمومی و متداول پاسخ دهند. با این وجود احتمال این گزینه کم‌تر است.

در مجموع می‌توان گفت که هدف اصلی این فن‌آوری ساده‌تر کردن تعامل کاربران با برنامه است. یک چت‌بات جنبه‌ی کاوشی نقشه‌ی گوگل را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد و به کاربران امکان می‌دهد که به آسانی اطلاعات بیش‌تری در مورد مکان‌های مورد نظر یا سفرهای خود دریافت کنند. اگرچه اطلاعات درباره‌ی این ویژگی تازه هنوز بسیار محدود است اما ربات هوش مصنوعی، قابلیتی است که گوگل مپ به عنوان پیشگام‌ترین سرویس نقشه‌های آنلاین قطعا از آن بهره خواهد بود.

منابع: Android Authority, Auto Evolution

به این مطلب امتیاز بدهید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.