گوگل با فن‌آوری‌های تازه به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در حمل‌ونقل کمک می‌کند

گوگل همواره خود را متعهد به حرکت در مسیر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌داند و فناوری‌های این شرکت در صنعت حمل‌ونقل هم از این قاعده مستثنی نیستند.

اکنون این شرکت با سرمایه‌گذاری در فن‌آوری‌های جدید و همکاری با شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی دیگر، در تلاش است تا حمل‌ونقل را پاک‌تر و کارآمدتر کند. از جمله این فن‌آوری‌ها می‌توان به مسیریابی بهینه‌تر، جست‌وجوی هوشمندتر، فناوری خودروهای برقی و وسایل نقلیه‌ی خودران اشاره کرد.

در زمینه‌ی حمل‌ونقل، گوگل پروژه‌های مختلفی مانند «پروژه‌ی چراغ سبز» (Project Green Light) را پیش می‌برد که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی به مهندسان ترافیک شهری برای بهینه‌سازی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی کمک می‌کند تا در نهایت به کاهش توقف خودروها پشت چراغ قرمز و کاهش مصرف سوخت منجر شود.

این پروژه اکنون در ۱۲ شهر در چهار قاره از جهان فعال شده است. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که این پروژه توقف خودروها را تا ۳۰ درصد و انتشار گازهای گلخانه‌ای در تقاطع‌ها را تا ۱۰ درصد کاهش می‌دهد.

از دیگر اقدامات گوگل برای کاهش مصرف سوخت، می‌توان به ارائه‌ی مسیر کم‌مصرف از نظر مصرف انرژی برای مسیریابی اشاره کرد. در تنظیمات مسیریابی گوگل مپ گزینه‌ای برای فعال کردن پیشنهاد مسیر با مصرف کم‌تر سوخت وجود دارد. این قابلیت با استفاده از هوش مصنوعی مسیرهایی را پیشنهاد می‌دهد که پستی و بلندی، ترافیک کم‌تری داشته باشند و در آن‌ها کم‌تر نیاز به تغییر سرعت وسیله‌ی نقلیه شامل خودرو یا موتورسیکلت باشد.

مسیریابی بهینه در نقشه گوگل

علاوه بر این گوگل قرار است در برخی کشورها، پیشنهاد راه‌های حمل‌ونقل جایگزین را ارائه کند. برای نمونه اگر سفر اتوبوس و مترو تقریبا زمان یکسانی نسبت به سفر با خودروی شخصی داشته باشد، علاوه بر مسیریابی اصلی با خودرو، گوگل مپ به طور خودکار پیشنهاد سفر با اتوبوس را هم برای کاربر ارائه می‌دهد.

از جمله موارد دیگری که گوگل در زمینه‌ی کمک به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به آن توجه داشته است، نمایش دقیق‌تر نتایج مرتبط با وسایل نقلیه‌ی الکتریکی (EV) در جست‌وجوی وب است.  به گفته‌ی این شرکت در طول دو سال گذشته چنین جست‌وجوهایی دو برابر شده است و این اهمیت توجه به راه‌های آسان‌تر برای خرید این نوع خودروها، موتورسیکلت‌ها و دوچرخه‌ها را نشان می‌دهد.

علاوه بر این نتایج جست‌وجو برای سامانه‌های سرمایشی و گرمایشی خانه‌ها و اداره‌ها، با ارائه‌ی پیشنهادهایی که زیست‌پایدارترند به‌روزرسانی شده است. به جز این، گوگل به توسعه‌ی راهکارهایی مشغول است تا با استفاده از گوگل ارث، به شرکت‌ها و برنامه‌ریزان شهری برای توسعه‌ی زیرساخت‌های استفاده از انرژی خورشیدی کمک کند.

جستجوی بهتر نتایج مرتبط با خوردروی الکتریکی گوگل

این شرکت اما فعالیت خود را محدود به سطح زمین نکرده است و در زمینه‌ی کاهش پس‌دمه‌ی هواپیماها و همچنین توسعه‌ی هواپیماهای برقی هم به فعالیت می‌پردازد. این هواپیماها از سوخت‌های فسیلی برای تأمین انرژی استفاده نخواهند کرد و می‌توانند به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در صنعت هوانوردی کمک کنند.

به گفته‌ی گوگل اکنون بیش از هر زمان دیگری تلاش‌ها برای کاهش آلایندگی، انتشار گازهای گلخانه‌ای و کربن‌خنثی شدن، در جریان است و فرصت‌های زیادی برای اثرگذاری در حوزه‌هایی مانند حمل‌ونقل و انرژی وجود دارد. بنابراین این شرکت با راهکارهای تازه مانند مسیریابی کم‌مصرف در جاده‌ها یا کمک به طراحی بهینه‌تر شهرها می‌کوشد به جوامع کمک کند تا تصمیم‌های زیست‌پایدار بگیرند.

به همین دلیل است که گوگل اعتقاد دارد فن‌آوری، به ویژه پیشرفت در هوش مصنوعی، به پیشرفت در زمینه‌ی آینده‌ای زیست‌پایدار کمک خواهد کرد.

منبع: Google

به این مطلب امتیاز بدهید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.