کنترل داده‌های شخصی در گوگل مپ آسان‌تر می‌شود

مردم برای آسان‌تر شدن مسیریابی‌ها و مقصدیابی بهتر از گوگل مپ استفاده می‌کنند و اطلاعاتی مانند شلوغی اتوبوس‌ها یا رستوران‌ها را بررسی می‌کنند و درباره‌ی مقصد سفر بعدی خود نقشه را می‌کاوند اما روشن است که تمایل دارند، کنترل بیش‌تری روی شیوه‌ی استفاده از داده‌های خود داشته باشند و به همین دلیل گوگل قصد دارد با به‌روزرسانی‌های تازه‌ای این امکان را در اختیار کاربران قرار دهد تا کنترل بیشتری بر این اطلاعات مهم و شخصی خود داشته باشند.

به زودی خط زمان کاربران در دستگاه خودشان ذخیره می‌شود

ویژگی «خط زمان» (Timeline) در گوگل مپ به کاربران کمک می‌کند تا مکان‌هایی را که پیش از این بوده‌اند، به یاد بیاورند و می‌توانند آن را که به‌طور پیش‌فرض خاموش است، به دلخواه فعال یا غیر فعال کنند. هرچند این ویژگی در برخی از کشورما مانند ایران در دسترس نیست.

به زودی کاربران می‌توانند خط زمان را در دستگاه ذخیره کنند تا کنترل بیشتری روی داده‌های خود داشته باشند. درست مانند قبل، می‌توانند تمام یا بخشی از اطلاعات خود را در هر زمان حذف کنند یا به طور کامل آن را از تنظیمات غیرفعال کنند.

کنترل روی خط زمان گوگل مپ
کنترل بیش‌تر روی خط زمان در گوگل مپ
Credit: Google

با این حال برای افرادی که نگران از دست دادن این داده‌ها هستند، هم‌چنان این امکان وجود دارد تا در فضای ابری از آن‌ها پشتیبان تهیه کنند. این داده‌ها به‌صورت خودکار رمزنگاری می‌شوند تا هیچ کس حتی گوگل نتواند آن‌ها را بخواند. هنگامی که کاربران برای نخستین بار سابقه‌ی موقعیت مکانی را روشن می‌کنند، حذف خودکار به صورت پیش‌فرض روی سه ماه تنظیم می‌شود که به دلخواه می‌تواند کار را تغییر دهد. طبق اعلام گوگل این تغییرات به‌تدریج تا سال ۲۰۲۴ در اندروید و iOS اجرایی می‌شوند و با آغاز آن، یک پیام هشدار به کاربر فرستاده خواهد شد.

حذف فعالیت‌های مرتبط با یک مکان دلخواه

تصور کنید که در حال برنامه‌ریزی یک جشن تولد هستید و برای خرید کیک، شیرینی‌فروشی مشخصی را جست‌وجو و از آن خرید می‌کنید. به زودی، این امکان را خواهید داشت تا تمام فعالیت‌های مرتبط با همان شیرینی‌فروشی را در یک مکان واحد ببینید و به راحتی جست‌وجوها، مسیریابی‌ها، بازدیدها و هم‌رسانی‌های خود را تنها با چند ضربه حذف کنید. این ویژگی هم از هفته‌های آینده فعال خواهد شد.

دسترسی آسان تر به داده‌های شخصی از طریق نقطه آبی
دسترسی آسان تر به داده‌های شخصی از طریق نقطه آبی
Credit: Google

مستقیما از نقطه‌ی آبی در نقشه به کنترل‌های مکان دسترسی پیدا کنید

نقطه‌ی آبی که مکان کاربران را در گوگل مپ نشان می‌دهد، اکنون قابلیت‌های بیش‌تری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اکنون با ضربه زدن روی آن تنظیمات سابقه‌ی مکانی در دسترس خواهد بود تا کاربران بتوانند خط زمان یا اجازه‌ی دسترسی به مکان را به آسانی بررسی و روشن یا خاموش کنند.

گوگل اعلام کرده که اطلاعات موقعیت مکانی از جمله داده‌های شخصی کاربران است و متعهد شده است که آن را ایمن، خصوصی و تحت کنترل هر کاربر نگه دارد.

این شرکت تأکید می‌کند که گوگل مپ هرگز داده‌های کاربران را به کسی، از جمله تبلیغ‌کنندگان، نمی‌فروشد و بنابراین آن‌ها می‌توانند با نگرانی کم‌تری به فعالیت بپردازند و زمان بیش‌تری را برای کاوش در مکان‌های جدید، رسیدن به مکان‌های دلخواه و وقت‌گذرانی با دوستان و آشنایان در اختیار خواهند داشت.

به این مطلب امتیاز بدهید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.