گوگل مپ به ابزار طراحی بهینه‌ی سقف‌های خورشیدی مجهز شد

«گوگل مپ پلتفرم» (Goole Maps Platform) یک ابزار برنامه‌‌ریزی اختصاصی را برای صاحبان خانه‌هایی که به دنبال استفاده از انرژی پاک و نصب پنل‌های خورشیدی هستند، ارائه می‌دهد.

گوگل حدود یک ماه است که پروژه‌ی تازه‌ی خود را تحت گوگل مپ پلتفرم راه‌اندازی کرده است. این پروژه با استفاده از تصاویر گوگل ارث، هوش مصنوعی و مدل‌های سه‌بعدی به کاربر اعلام می‌کند که به چه صورت می‌تواند بهینه‌ترین حالت را برای نصب پنل‌های خورشیدی در نظر بگیرد.

هرچند این ابزار بیش‌تر برای متخصصان و شرکت‌های برتر در زمینه‌ی انرژی خورشیدی طراحی شده است، اما به گفته‌ی گوگل باعث می‌شود افراد بیش‌تری به استفاده از این انرژی پاک روی بیاورند. با این وجود، درک چگونگی راه‌اندازی سیستم خورشیدی توسط نصاب‌های متخصص مهم است.

این API تازه برای توسعه‌دهندگان، در حقیقت برگرفته از «پروژه‌ی سانروف» (Project Sunroof) است. ابزار کاربری گوگل برای یافتن میزان صرفه‌جویی به دنبال استفاده از خورشیدی که از سال ۲۰۱۵ فعالیت می‌کند. اما این ابزار تازه آن را به سطح دیگری برای شرکای تجاری ارتقا می‌دهد.

برنامه ریزی انرژی خورشیدی گوگل مپ

با تصاویر ارائه شده از سقف‌ها، می‌توان برای نصب در بهینه‌ترین حالت برنامه‌ریزی کرد. این ابزار، تجزیه‌وتحلیل سقف، ساختمان، درختان، سطوح باز و سایه‌ها را برای درک محدودیت‌های فضا، سایه، بلوک‌های ساختمانی و میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول سال، ارائه می‌کند. کاربران هم‌چنین می‌توانند تعداد پنل‌ها و محل قرارگیری آن‌ها را تنظیم کنند تا بر اساس آن هزینه و انرژی تولیدی را بسنجند.

این نرم‌افزار همچنین پیشنهادهایی را درباره‌ی شیوه‌ی چیدمان پنل‌ها مطرح می‌کند و پتانسیل انرژی خورشیدی را برای انواع چیدمان و مکان‌های خاص، همراه با صرفه‌جویی مورد انتظار ارائه می‌دهد.

هزینه‌های اولیه برای بهره‌گیری از انرژی خورشیدی می‌تواند زیاد باشد، بنابراین با استفاده از Solar API می‌توان اطمینان داشت که از هزینه و فضا به طور مؤثر استفاده می‌شود.

Solar API در کجا فعال است؟

طبق اعلام گوگل، با بیش از ۳۲۰ میلیون ساختمان نقشه برداری شده، اکنون کاربران در بیش از ۴۰ کشور، می‌توانند به ابزار آنلاین رایگان برآورد انرژی خورشیدی دسترسی داشته باشند.

پیش از این پروژه‌ی سانروف فقط در آمریکا و پورتوریکو در دسترس بود و هنوز هم با ارائه‌ی نشانی خانه، برای تخمین سریع فعال است. Solar API اما پیچیده‌تر از تایپ آدرس است، اما کاربران در همه‌ی ۴۰ کشور اعلام شده به آن دسترسی دارند. گفتنی است ایران جزو این چهل کشور نیست.

منبع: Forbes

1/5 - (1 امتیاز)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.