پروژه‌ی جاده ساز گوگل در دسترس کاربران بیش‌تری قرار می‌گیرد

طبق اعلام گوگل پروژه‌ی «جاده ساز» (Road Mapper) که از سال ۲۰۲۱ به صورت آزمایشی برای شماری از کاربران فعال شده بود، حالا قرار است در دسترس کاربران بیشتری قرار بگیرد.

پروژه‌ی «جاده ساز» یا «رود مپر» یکی از برنامه‌های زیرمجموعه‌ی گوگل مپ است که به طراحی جاده‌ها در کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه اختصاص داده شده است. گفتنی است این پروژه با پروژه‌ی کلی «ویرایش نقشه» (Map Editor) که امکان طراحی و ویرایش نقشه در اغلب نقاط جهان را فراهم می‌کند، متفاوت است.

تحت این برنامه، کارزارها یا مأموریت‌های مختلفی برای طراحی جاده در برخی از کشورها وجود دارد و هر کارزار به مناطقی اختصاص یافته است که طراحی خودکار جاده‌ها توسط هوش مصنوعی مقدور نیست یا بسیار دشوار است.

چنین شرایطی به دلیل وجود پوشش‌های گیاهی انبوه یا جاده‌های کاملا خاکی و هم‌شکل با محدوده‌ی اطراف ایجاد می‌شود که تصاویر ماهواره‌ای به تنهایی برای ترسیم جاده‌ها گویا نیستند و نیاز به اپراتور انسانی برای ترسیم و سپس تأیید جاده‌هاست.

برنامه‌ی جاده ساز در یک زیردامنه‌ی اختصاصی تحت دامنه‌ی اصلی گوگل مپ قرار گرفته است و بدین ترتیب کاربران با ورود به آن می‌توانند یک مأموریت را انتخاب کنند و به طراحی راه در مناطق مختلف مشغول شوند.

کشورهای فعال در رود مپر گوگل مپ
کشورهای فعال برای طراحی در برنامه‌ی جاده ساز گوگل

کشورهایی که در حال حاضر برخی از مناطق آن‌ها برای طراحی جاده فعال است، شامل کنیا، اتیوپی، هند، پاکستان، کنگو، میانمار (برمه)، نپال، نیجریه، آفریقای جنوبی، تانزانیا و اوگاندا می‌شوند.

پس از ورود به هر «مأموریت» (Mission) چندین «چالش» (Challenge) پیش روی کاربر قرار می‌گیرد. در هر کدام یک کادر چهارضلعی وجود دارد که کاربر فقط امکان طراحی در آن را خواهد داشت و باید به صورت دقیق از روی عکس ماهواره‌ای جاده‌ها را ترسیم کند. جاده‌های رسم شده، بلافاصله تأیید نمی‌شوند بلکه توسط بازبین‌های انسانی گوگل مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت تأیید روی نقشه‌ی عمومی گوگل به نمایش درمی‌آیند.

برای هر کاربر یک داشبورد هم وجود دارد که میزان فعالیت او را نشان می‌دهد و می‌تواند وضعیت جاده‌هایی تأیید شده، رد شده یا در دست بررسی، و هم‌چنین مناطقی را که در آن‌ها به فعالیت پرداخته است، ببیند. امکان دیدن وب‌سایت جاده ساز در تلفن همراه هم وجود دارد اما گوگل طراحی را فقط از طریق دسکتاپ در اختیار کاربران قرار داده است تا از ترسیم دقیق در یک نمایشگر بزرگ اطمینان پیدا کند.

ساختار برنامه جاده ساز گوگل
رابط کاربری طراحی در برنامه‌ی جاده ساز گوگل

این پروژه‌ی جمع‌سپاری هم مانند برنامه‌ی راهنمایان محلی گوگل، کاملا داوطلبانه و عام‌المنفعه است و برای کمک به مسیریابی بهتر مردم در نظر گرفته شده است. حتی به گفته‌ی گوگل در حال حاضر هیچ نشان خاصی هم برای مشارکت در این برنامه در نظر گرفته نشده است. بنابراین پاداش مادی و فیزیکی ندارد و تنها پاداش معنوی دارد که مسیریابی بهتر هر کسی در هر کجای جهان، هرچقدر خُرد، به بهبود فعالیت‌های کل جامعه از نگاه کلان، کمک می‌کند.

علاوه بر طراحی مستقیم مسیرها، کاربران با فعالیت خود به آموزش هوش مصنوعی برای طراحی خودکار و هوشمند مسیرهای مشابه هم کمک می‌کنند. اگر در حال حاضر با رفتن به وب‌سایت رود مپر به ابزار آن برای انتخاب از میان محدوده‌های موجود و طراحی جاده دسترسی ندارید، می‌توانید با استفاده از این فرم علاقه‌ی خود را مطرح کنید تا در لیست انتظار گوگل قرار بگیرید و سپس با پیام گوگل به برنامه‌ی جاده ساز دسترسی داشته باشید.

عکس‌ها از: گوگل

به این مطلب امتیاز بدهید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.