رهنمودهایی که گوگل برای کنترل روی مشارکت در مپ ارائه داده است

به مناسبت روز جهانی اینترنت امن، گوگل مجموعه‌ای از رهنمودها را برای کنترل بهتر روی مشارکت در گوگل مپ ارائه داده است. این موارد از توجه به حریم خصوصی تا تنظیمات آسان حساب را برای نقشه دربر می‌گیرد که با هم مرور می‌کنیم.

۱. مدیریت حساب گوگل مپ

برای این‌که روی داده‌های خود در نقشه‌ی گوگل کنترل داشته باشید، گوگل مپ دارای تنظیمات داخلی است که به آسانی می‌توانید از طریق آن نمایه‌ی خود را مدیریت و شخصی‌سازی کنید. می‌توانید کاری کنید که نظرات، عکس‌ها و فهرست‌هایتان به صورت عمومی از طریق نمایه دردسترس نباشند.

۲. تغییر نام حساب

شاید تمایل داشته باشید، نام حقیقی شما روی نقشه دیده نشود. به سادگی می‌توانید نام خود را به شکل سراسری در برنامه‌های گوگل از جمله گوگل مپ تغییر دهید. برای این کار کافی است به بخش تنظیمات نام در نمایه‌ی گوگل بروید. اما توجه کنید که برای مشارکت در پروژه‌ی راهنماهای محلی گوگل، نمی‌توانید از نام شرکت یا برند چه برای نام اصلی و چه نام مستعار استفاده کنید و با توجه به این‌که خلاف قوانین مشارکت است، دسترسی شما مسدود خواهد شد.

۳. احترام به حریم خصوصی دیگران

عکس‌ها یکی از راه‌های جذاب مشارکت در نقشه‌ی گوگل هستند. اما نکته‌ای که باید درنظر داشته باشید، رعایت حریم خصوصی دیگران در فعالیت‌هاست. افراد نباید سوژه‌ی اصلی در تصویر باشند و از سویی تصویر چهره‌ی آن‌ها بدون رضایت مستقیم نباید در عکس دیده شود.

شماره پلاک خودروها هم به همین ترتیب نباید در عکس‌ها و ویدیوها مشخص باشد. اگر عکس شما دارای چنین مواردی است، حتما پیش از قرار دادن، اطلاعات خصوصی دیگران را با نرم‌افزارهای جانبی بپوشانید تا معلوم نباشد.

۴. گزارش موارد مشکوک

بسیاری از اطلاعاتی که کاربران روی نقشه‌ی گوگل به اشتراک می‌گذارند، از جمله عکس‌ها و نظرات، صحیح و سازنده است. اما در این میان برخی هم مشارکت‌ها غیراصولی و هرزنگاری دارند. مانند نظرات و عکس‌هایی که متعلق به کاربر نیست و از منابع دیگر مثل ویکی‌پدیا کپی شده است، یا مواردی که توهین‌آمیز، زننده و نامرتبط است. همه‌ی این موارد را می‌توانید به سادگی با گزینه‌ی سه‌نقطه در بالای آن‌ها گزارش کنید. هر کاربر با مشارکت نادرست هم به همین روش قابل ریپورت به گوگل است تا جلوی ادامه‌ی فعالیتش گرفته شود.

۵. اشتراک‌گذاری مکان زنده

به سادگی از طریق منوی گوگل مپ می‌توانید مکان لحظه‌ای خود را به صورت زنده با کسانی که می‌خواهید به اشتراک بگذارید. البته این ویژگی با توجه به غیرفعال بودن نوار زمان، در ایران قابل استفاده نیست.

۶. دیدن تاریخچه

از طریق گوگل مپ می‌توانید مکان‌هایی را که با آن‌ها تعامل داشته‌اید ببینید. برای این کار از منوی تنظیمات استفاده کنید. هم‌چنین با استفاده از ویژگی نوار زمان (که در ایران غیرفعال است) می‌توانید جاهایی را که رفته‌اید، ببینید.

۷. حذف تاریخچه

شاید دوست نداشته باشید که پیشینه‌ی فعالیت شما در گوگل مپ ذخیره شود. برای این کار به سادگی از طریق منوی تنظیمات و سپس «تاریخچه Google Maps» روی داده‌های خود کنترل داشته باشید.

۸. حالت ناشناس

گوگل مپ هم مانند اپلیکیشن کروم، امکان استفاده از حالت ناشناس را دارد. برای این کار کافی است روی عکس نمایه‌ی خود در بالای برنامه کلیک کنید و سپس «حالت ناشناس» را برگزینید. در این حالت امکان استفاده از گوگل مپ بدون اتصال به حساب گوگل را خواهید داشت و جست‌وجوهای شما ذخیره نخواهد شد.

در نهایت توجه داشته باشید که برای مشارکت در گوگل مپ مانند هر جای دیگری در اینترنت، باید آگاهی کافی از شیوه‌ی مشارکت خود داشته باشید تا بتوانید آن را کنترل کنید و به حریم خصوصی و حقوق دیگران هم احترام بگذارید. برای بیش‌تر دانستن از مقررات استفاده از خدمات گوگل «شرایط خدمات جدید گوگل» را بخوانید.

نگاره‌ی رویه: طرحی گرافیکی از مشارکت در گوگل مپ
اعتبار: Google

5/5 - (1 امتیاز)

2 پاسخ ها به “رهنمودهایی که گوگل برای کنترل روی مشارکت در مپ ارائه داده است”

  • alirezagoodini
    ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۲:۵۹ ق.ظ

    دسترسی غیر مجاز افراد ناشناس

    • مدیریت
      ۱۲ فروردین ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۲ ب.ظ

      برای بررسی گزینه‌های ایمنی حساب گوگل خود این راهنما را ببینید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.