پانزده سالگی گوگل مپ، تغییر لوگو و ظاهر کاملا تازه‌ی آن

گوگل مپ در ۸ فوریه پانزده ساله می‌شود. به همین مناسبت نگاهی به گذشته‌ی این محصول گوگل، مسیر طی شده و آن‌چه در آینده پیش رو خواهد بود داریم و هم‌چنین نگاهی گذرا به ویژگی‌های تازه‌ی آن خواهیم داشت.

داستان نقشه‌ی گوگل تا کنون

  1. آغاز گوگل مپس. در ۸ فوریه‌ی ۲۰۰۵ بود که گوگل مپ برای نخستین بار با نسخه‌ی دسکتاپ آغاز به کار کرد. این نخستین بار بود که یک راهکار برای راهبری مردم از نقطه‌ی آ به ب بر بستر دیجیتال ارائه شد.

  2. آغاز گوگل ارتس. تنها چند ماه بعد گوگل زمین معرفی شد که نمایی سه بعدی از سیاره‌ای که بر روی آن زندگی می‌کنیم، یعنی زمین ارائه داد.
  3. نقشه برای توسعه‌دهندگان. در نیمه‌های سال ۲۰۰۵ بود که گوگل با معرفی ای‌پی‌آی گوگل مپ، به توسعه‌دهندگان وب و نرم‌افزار این امکان را داد که از نقشه‌های گوگل در محصولات خود استفاده کنند.
  4. برنامه‌ریزی سفر. در دسامبر ۲۰۰۵ برای نخستین بار سرویس حمل‌ونقل عمومی گوگل مپ با دربرگرفتن شهر پورت‌لند آغاز به کار کرد که به کاربران کمک می‌کرد تا زمان‌بندی حمل‌ونقل عمومی را روی نقشه ببینند.
  5. داده‌های ترافیکی روی نقشه. در دو سالگی گوگل مپ، گوگل داده‌های ترافیکی زنده را به نقشه آورد. چیزی که بسیار برای کاربران حیاتی است با دربر گرفتن ۳۰ شهر در آمریکا آغاز به کار کرد.
  6. نمایی نزدیک‌تر از خیابان. در ۲۹ می ۲۰۰۷ نخستین نمای خیابان (استریست ویو) بر روی گوگل مپ قرار گرفت و تصویری با جزئیات مناسب از خیابان‌های شهری ارائه داد. چیزی که امروزه پیشرفت چشمگیری کرده و با تجهیزات مخصوص بیش از ۱۶ میلیون کیلومتر از مسیرهای شهری، روستایی، کوهستانی، دریایی، کویری و جنگلی زمین را پوشش داده است.
  7. نقشه در دستگاه‌های همراه. در نوامبر ۲۰۰۷ گوگل مپ برای دستگاه‌های همراه ارائه شد و مسیریابی روزانه‌ی مردم را متحول کرد.
  8. مسیریابی پیچ به پیچ. در سال ۲۰۰۹ گوگل سرویس مسیریابی پیچ به پیچ (turn by turn) را به نقشه آورد که راهنمایی لحظه‌ای برای مسیریابی و رسیدن به مقصد ارائه می‌کند.
  9. کوله‌گرد نمای خیابان. در سال ۲۰۱۲ گوگل استریت ویو را از مسیرهای عادی فراتر برد و به کوه‌ها و بیابان‌ها پا گذاشت.
  10. داده‌های مکان‌ها روی نقشه. در سال ۲۰۱۴ گوگل داده‌های مکانی را گسترش داد و جعبه‌ی داده‌های هر مکان روی نقشه را با چیزهایی مانند ساعت کاری، اطلاعات تماس، نظرات مردم و … کامل‌تر کرد.
  11. سامانه‌ی گوگل برای کسب‌وکار. در ژوئن ۲۰۱۴ گوگل سرویس کسب‌وکار را ارائه داد تا کسب‌وکارها آسان‌تر داده‌های خود را در سامانه‌های سراسری گوگل مدیریت کنند.
  12. نقشه‌های آفلاین. در نوامبر ۲۰۱۵ نقشه‌های آفلاین فعال شد تا اگر کاربران به اینترنت دسترسی نداشتند، باز هم بتوانند از مسیریابی و یافتن مکان‌ها در محدوده‌های دلخواهشان استفاده کنند.
  13. راهنمایان محلی. در همین زمان پروژه‌ی راهنمایان محلی گوگل آغاز به کار کرد که نظرات و عکس‌هایی دقیق از مکان‌های گوناگون روی نقشه به اشتراک می‌گذارند تا به توسعه‌ی گردشگری از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری تا جزئی‌ترین کسب‌وکارهای محلی کمک کنند.
  14. آسان‌سازی برای کم‌توانان. در ماه مارس ۲۰۱۸ مسیرهای مناسب برای معلولان توسط لایه‌ی ترافیکی گوگل مپ فعال شد و داده‌های دسترس‌پذیری برای کم‌توانان در بیش از ۵۰ میلیون مکان در سراسر جهان ارائه شد.
  15. نمای زنده. در فوریه‌ی ۲۰۱۹ گوگل نمای زنده را با استفاده از واقعیت افزوده به نقشه‌ی گوگل آورد که به صورتی زنده به مسیریابی پیاده کمک می‌کند.

نمای تازه‌ی نقشه‌ی گوگل

با پانزده سالگی گوگل مپ، گوگل از لوگوی تازه‌ی آن رونمایی کرد. این لوگو ظاهری ساده‌تر دارد و از یک نشانگر نقشه به همراه مسیرهای رنگی که شامل رنگ‌های گوگل نیز می‌شود تشکیل شده است.

بر همین پایه، همه‌ی نشانگر‌های روی نقشه نیز به فرم لوگوی تازه تغییر شکل داده‌اند.

نشان جدید گوگل مپس | عکس از گوگل

علاوه بر تغییر لوگو، ظاهر اپلیکیشن گوگل مپ نیز به طور رسمی تغییر کرد. منوی کناری به طور کامل حذف شده و گزینه‌های اصلی در پایین صفحه قرار گرفته است.

کاوش. در زبانه‌ی کاوش می‌توانید اطلاعات بیش از ۲۰۰ میلیون نقطه از سراسر جهان را بکاوید، رویدادها و عکس‌هی تازه را ببینید.

رفت‌وآمد. در این زبانه راه‌های رسیدن به مقصد به شما نشان داده می‌شود. فرقی نمی‌کند که با پای پیاده یا حمل‌ونقل عمومی بخواهید به جایی برسید همه در این زبانه دردسترس هست. گوشزد این‌که متاسفانه این زبانه در ایران کارایی ندارد.

ذخیره‌شده. در حال حاضر مردم بیش از ۶.۵ میلیار مکان را روی نقشه‌ی گوگل برای خودشان ذخیره کرده‌اند. با این زبانه می‌توانید جاها و نقشه‌های ذخیره شده‌ی خود را مدیریت کنید.

هم‌بخشی. در این زبانه می‌توانید با استفاده از مشارکت خود به تکمیل داده‌های نقشه کمک کنید. از درمیان‌گذاری تجربه‌ی شخصی درباره‌ی مکان‌های گوناگونی که می‌روید یا عکس‌های خوبی که تهیه کرده‌اید تا افزودن مکان‌ها و مسیرهای جا افتاده همه از این طریق دردسترس است.

جدیدترین. تازه‌ترین به‌روزرسانی‌ها درباره‌ی مکان‌های گوناگون روی نقشه را دریافت کنید یا از راهنمایی‌های متخصصان محلی درباره‌ی مکان‌های تازه تجربه کسب کنید. گوشزد این‌که این زبانه در ایران به صورت محدود و تنها برای برخی کاربران کاربردی است.

گوگل هم‌چنین ویژگی‌های تازه‌ای را به بخش مسیریابی افزوده است که متاسفانه مسیریابی در ایران دردسترس نیست. از جمله‌ی این ویژگی‌ها می‌توان به نمایش دمای وسیله‌ی نقلیه‌ی عمومی اشاره کرد.

برای آینده…

گوگل مپ از نخستین گام تا کنون کوشیده است بازتاب دنیای واقعی باشد و در این راه از ابزارهای گوناگون و کمک کاربران بهره گرفته است. اما دنیای واقعی همیشه پیچیده و در حال تغییر است، بنابراین فعالیت گوگل مپ و فرآیند به‌روزرسانی آن هرگز متوقف نمی‌شود…

به این مطلب امتیاز بدهید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.