هرچند عضویت در برنامهی راهنمای محلی گوگل به سادگی چند کلیک است اما قواعد خودش را هم دارد که کاربر هنگام عضویت میپذیرد و باید به آنها پایبند باشد. در غیر این صورت گوگل این حق را دارد که حساب کاربر را بدون اطلاع او مسدود و دسترسی او را قطع کند.
یک راهنمای محلی خوب بودن، در درجهی نخست وابسته به یک انسان خوب بودن است. در حقیقت برنامهی لوکال گاید ابزاری مجازی است که برای انسانهای خوب در نظر گرفته شده است تا با استفاده از آن به دیگران برای مراجعه به مقصدهای مختلف کمک کنند.
اما برای اینکه با جزئیات مشارکت خوب و صحیح در نقشهی گوگل هم آشنا شوید، در اینجا برخی از مهمترین مواردی را که یک لوکال گاید گوگل باید رعایت کند، مرور میکنیم.
خلاصهی نکاتی که راهنمای محلی باید رعایت کند
- داشتن فقط یک حساب و آن هم کاربری با نام و عکس شخصیت حقیقی خود کاربر
- پرهیز از فعالیت تجاری و کسب درآمد از طریق مشارکت در نقشه
- نظرات جامع و بدون کپی کردن از منابع دیگر مانند ویکیپدیا و هوش مصنوعی
- عکسهای با زاویهی مناسب، بدون معلوم بودن چهره و پلاک و همچنین کپی نکردن از آثار دیگران
- پرهیز از ویرایشهای نادرست مانند نامگذاری توضیحی و استفاده از کلیدواژه یا قرار دادن مکانهای جعلی
- پرهیز از قرار دادن شماره تلفن همراه برای مکانها تا جای ممکن
- رعایت احترام دیگر کاربران هنگام تعامل با آنها
جزئیات موارد اساسی که یک راهنمای محلی در نقشهی گوگل باید رعایت کند؟
حساب کاربری
خود حساب کاربری نخستین گام برای باقی ماندن در پروژهی راهنمایان محلی است.
نخست اینکه کاربر باید بالاتر از سن مجاز (در اغلب کشورها ۱۳ سال تمام) باشد و فقط هم میتواند یک حساب در پروژهی راهنمایان محلی داشته باشد. داشتن بیش از یک حساب کاملا خلاف قوانین است و منجر به قطع دسترسی کاربر میگردد.
نام حساب کاربری هم باید نام حقیقی شخص باشد و هر گونه نامگذاری جعلی و مستعار، نام و برند کسبوکار، نام کاراکترهای داستانی، اطلاعات تماس، ایمیل و وبسایت در نامگذاری حساب کاربری که میخواهد در پروژهی راهنمایان محلی باقی بماند ممنوع است. چون پروژهی راهنمایان محلی، پروژهای داوطلبانه است که فقط برای اشخاص حقیقی تعریف شده است.
عکس حساب کاربری نیز باید نمایانگر یک شخص حقیقی باشد. کاربر میتوان تصویری برای نمایهی خود قرار ندهد و یا تصویری دلخواه بگذارد اما تصویر یک برند و کسبوکار از مواردی است که میتواند منجر به قطع دسترسی از پروژهی راهنمایان محلی شود.
فعالیت داوطلبانه
پروژهی راهنمایان محلی گوگل (Google Local Guides) یک پروژهی کاملا داوطلبانه است و بنابراین هر گونه فعالیت تجاری در این پروژه کاملا خلاف قوانین مشارکت است. گوگل به شدت در این زمینه حساس است و دسترسی چنین کاربرانی به آسانی مسدود خواهد شد.
کاربران نمیتوانند و نباید از فعالیتهایی که در قالب این پروژه انجام میدهند حقالزحمه و درآمدی کسب کنند. به همین دلیل هم بسیاری از کاربران حتی در ایران به دلیل فعالیت تجاری با مسدودیت دائمی حساب مواجه شدهاند.
نظر و رایدهی
نظرات روی مکانها قرار است کاربران را به شیوهای منطقی و سالم برای مراجعه و استفاده از خدمات یک مکان راهنمایی کنند. بنابراین رایدهی به مکانها و نظر دربارهی آنها فقط باید طبق تجربهی شخصی و بدون در نظر گرفتن منافع باشد.
رتبهدهی تصادفی و بدون تجربهی شخصی و واقعی، نظرات تبلیغاتی برای مکانهای مرتبط با خود کاربر، نظر دادن برای کسبوکار خود کاربر، نظرات تک واژهای، نظرات کپی شده از منابع دیگر مانند ویکیپدیا، هوش مصنوعی یا هر وبسایت دیگر و همچنین نظرات تخریبی روی مکان رقبا ممنوع است و در صورت انجام منجر به از بین رفتن نظرات و قطع دسترسی میگردد.
عکس و ویدیو
تصاویری که بر روی یک مکان قرار میگیرد قرار است نگاه متفاوت کاربران را به جزئیات و کلیات هر مکان واقعی نشان دهد. از سویی عکسها (و در کل هر محتوایی در وب) نباید ناقض کپی رایت باشد.
به همین دلیل هم ویدیوها و عکسهای کپی شده از منابع دیگر مانند ویکیپدیا، سایتهای عکاسی یا گردشگری و …، عکسهایی با زاویهی نامناسب و بیکیفیت، عکسهای غیرواقعی و ساخته شده با هوش مصنوعی، عکسهای تکراری و با زاویهی مشابه ممنوع است.
توجه به حریم خصوصی هم اهمیت بسیار زیادی دارد و بر این اساس، عکسهای دارای چهره و پلاک ممنوع است. گاهی عکسهایی که چهره با رضایت مستقیم مالک چهره گرفته شدهاند مجاز به قرارگیری هستند اما در این حالت هم چهره نباید سوژهی عکس باشد بلکه باید بخش بسیار کوچکی از تصویر را به خود اختصاص دهد.
دقت داشته باشید که عکس کودکان و نوجوانان زیر سن قانونی ۱۸ سال، حتی با رضایت خودشان و والدین هم ممنوع است. همچنین عکسهای سلفی، عکسهای دستهجمعی و هر نوع عکس دیگری که تمرکز آن اشخاص هستند غیرمجاز است.
علاوه بر اینها، عکسهایی هم که همهی حقوق آن متعلق به کاربر بارگذارنده نیست، مانند عکسهای کپی شده از ویکیپدیا، خلاف قوانین است و در صورت انجام، عکسهای کاربر حذف و دسترسی او قطع میشود.
ویرایش
مانند مشارکتهای دیگر، ویرایش روی نقشه نیز باید داوطلبانه و بر اساس واقعیت و دادههای کافی باشد. ویرایشهای خلاف واقع و با نیتهای گوناگون مانند دیده شدن در نتایج جستوجو یا تخریب رقبا به روشنی ناقض قوانین بوده و دسترسی کاربر قطع میشود.
مکان واقعی
باید در نظر داشت فقط مکانهای واقعی و فقط یک بار میتوانند روی نقشه قرار بگیرند. بنابراین کاربر خوب از قرار دادن مکانهای جعلی، مکانهایی که قابلیت مراجعهی حضوری ندارند یا قرار دادن تکراری مکانها خودداری میکند.
نامگذاری
از نظر نامگذاری هم افزودن کلیدواژه، محصولات، خدمات، نام منطقه یا شهر و روستا، شماره تلفن، ایموجی (شکلک) و در کل هر گونه توضیحات اضافی به جز نام واقعی در نامگذاری روی نقشهی گوگل ممنوع است.
دستهبندی
انتخاب دستهبندی درست در نقشهی گوگل اهمیت زیادی دارد. دستهبندی نادرست، باعث گمراه شدن کاربران میشود و بنابراین یک کاربر خوب از این مورد پرهیز میکند.
نشانی و نشانگر
انتخاب موقعیت دقیق نشانگر طبق عکس ماهوارهای اهمیت زیادی دارد تا کاربران را به طور دقیق به محل واقعی یک مکان هدایت کند. برای این کار کاربر خوب از لایهی عکس ماهوارهای کمک میگیرد و نشانگر را طبق زمین ساختمان، در مرکز هندسی سطحی که توسط یک کسبوکار (یا هر جای دیگری) اشغال شده است، قرار میدهد.
نشان دقیق هم از مواردی است که باید به آن توجه داشت. بهترین کار نوشتن نام خیابان مورد نظر و سپس انتخاب نشانی از میان پیشنهادهای سیستم است. پس از آن هم یک کاربر خوب توجه دارد که در صورت جابهجا شدن نشانگر، آن را به موقعیت دقیق بازگرداند.
علاوه بر خود نشانی و نشانگر، توجه به «واقع در» هم یکی از مواردی است که کاربران دقیق به آن توجه دارند. اگر یک رستوران در یک فودکورت در یک مرکز خرید قرار دارد، باید در این کادر نام فودکورت را انتخاب کرد تا سیستم بداند که رستوران مورد نظر در فودکورد قرار گرفته است. برای ویرایش خود فودکورت هم در بخش واقع در، نام مرکز خرید نوشته میشود.
ساعت کاری
افزودن ساعت کاری غیرواقعی ممنوع است. ساعت کاری اشتباه باعث زحمت زیادی برای مراجعان میشود و بنابراین باید به این موضوع کاملا دقیق توجه داشت.
شماره تلفن
افزودن هر شماره تماس به جز شماره تماس واقعی مکان که توسط کارکنان آن پاسخ داده میشود ممنوع است. همچنین در نقشهی گوگل اولویت با شماره تماس ثابت است، بنابراین به ویژه در شهرها یک کاربر خوب از قرار دادن شماره همراه تا جای ممکن خودداری میکند.
وبسایت
نشان وبسایت باید توسط خود کسبوکار مدیریت شود و قرارگیری هر نوع وبسایتی به جز وبسایت واقعی مکان که توسط کارکنان مکان مدیریت شود ممنوع است. ضمن اینکه اولویت کاملا با نشانی وبسایت است و شبکههای اجتماعی اولویت قرارگیری در نقشهی گوگل ندارند و فقط در صورت نداشتن وبسایت گاهی امکان استفاده از آنها وجود دارد.
یک لوکال گاید خوب
اینها مواردی بسیار ساده است که هر کاربری که فعالیت سالمی در فضای وب داشته باشد، حتی بدون اطلاع دقیق از آنها خودبهخود رعایت خواهد کرد و بدین ترتیب میتواند به فعالیت در برنامهی لوکال گاید گوگل ادامه دهد.
اما هر کدام از این موارد در صورت انجام میتواند منجر به قطع دسترسی کاربر شود. اگر این موارد را چه در گذشته و چه در آینده رعایت نکرده باشد، همواره احتمال مسدودیت حساب وجود خواهد داشت.
بنابراین اگر تا کنون چنین مواردی را در حساب داشتهاید، هم باید حسابتان را از آنها پاکسازی کنید و هم باید در ادامه به دقت قوانین را رعایت کنید تا با مسدود شدن بخشی یا کل حساب مواجه نشوید.