یکی از ویژگیهای نقشهها نمایش مکانهای گوناگون بر روی آنهاست که به مردم در یافتن مکانهای مورد نظرشان کمک میکند. نقشهی گوگل نیز از این قاعده مستثنی نیست.
بر همین اساس نشانگرهای گوناگونی روی نقشهی گوگل دیده میشود. نشانگرهایی که از رستوران و سوپرمارکت تا ادارههای دولتی، بانکها، پارک و بازار را شامل میشود.
اما گوگل مپ شامل صدها میلیون نقطه است و با توجه به این تعداد زیاد امکان نمایش همهی آیکونها بر روی نقشه فراهم نیست. اگر همهی مکانها مستقیما به صورت یک آیکون (که با نام برچسب مکانها هم شناخته میشود) روی نقشه دیده میشدند، در آن صورت جایی برای دیدن بستر اصلی نقشه، یعنی خیابانها وجود نداشت.
بر همین اساس است که گوگل که یک موتور جستوجو محسوب میشود، اولویت یافتن مکانها را از طریق «جستوجو» و نه نمایش آیکون روی نقشه قرار داده است. بنابراین اگر یک مکان با نام واقعی در جستوجو نشان داده شود، یعنی مکان روی نقشه قرار گرفته است و از سوی دیگر نداشتن آیکون یک مشکل محسوب نمیشود.
اما چرا برخی مکانها آیکون دارند و برخی حتی با گذشت مدتها همچنان بدون آیکون و تنها با جستوجو دیده میشوند؟
واقعیت این است که نمیتوان علت دقیقی برای این موضوع بیان کرد، زیرا هوش مصنوعی آموزشپذیر بر اساس پارامترهای بسیاری تصمیم میگیرد و نمیتوان رفتار آن را پیشبینی کرد. اما طبق تجربه، همه چیز به کاربرد در زندگی واقعی بستگی دارد. با توجه به اینکه امکان نمایش همهی مکانها به صورت مستقیم روی نقشه فراهم نیست، گوگل برای نمایش آیکون، مکانها را بر اساس نیاز مردم و کاربردی که در زندگی روزانهی آنها دارند، اولویتبندی کرده است.
برای مکانهایی که مراجعهی مردم به آنها زیاد است و مردم بیشتر با آنها سروکار دارند، احتمال نمایش آیکون بیشتر است تا آسانتر در دسترس باشند. به همین دلیل است که جایی مانند سوپرمارکت، بانک، رستوران که مردم زیادی هر روز به آن رفتوآمد دارند، اغلب دارای آیکون خواهد بود.
از سوی دیگر برخی مکانها مراجعهکنندهی کمتری دارند و در اینجا نمایش به صورت آیکون جداگانه کمتر اهمیت مییابد. برای نمونه دفتر شرکتها اغلب پذیرای جمعیت محدودی در رشتهی خاصی است و بنابراین سیستم اولویتی برای نمایش آیکون برای آن درنظر نمیگیرد. اما حتی در این مورد اگر شرکتی دارای مراجعهکننده و مخاطب زیادی باشد، میتواند به صورت آیکون دیده شود. به همین دلیل شرکتها مطرح و شناختهشده، دارای آیکون هستند. اما اگر شرکتی شناخته شده نیست، نباید انتظار نمایش به شکل نماد جداگانه را داشت.
برای نمایش به صورت آیکون چه باید کرد؟
همانطور که گفته شد، تضمینی برای نمایش یک مکان به صورت آیکون جداگانه نیست، زیرا این تصمیم سیستمی و توسط هوش مصنوعی است. اما میتوان با استفاده از روشهایی شانس نمایش آیکون روی گوگل مپ را افزایش داد.
دادههای مکان باید خلاصه، گویا و طبق واقعیت باشد.
نام باید صحیح و بدون توضیحات باشد. هرچقدر اطلاعات اضافی مانند کلیدواژه در آن قرار بگیرد، با توجه به تصمیم هوش مصنوعی برای مبارزه با هرزنگاری، احتمال نمایش آیکون کاهش مییابد.
دستهبندی مکان باید دقیق باشد. انتخاب دستهبندیهای کلی و نادرست میتواند در جستوجو مخاطب را گمراه کند و در نتیجه شانس دیده شدن آیکون کم میشود.
نشانی باید از پیشنهادهای سیستم انتخاب شود. این نشانی با نشانی پستی که برای کاربران ایرانی آشناست تفاوت دارد. وارد کردن دستی نشانی، احتمال نمایش آیکون را کاهش خواهد داد.
نشانگر مکان باید دقیقا در نقطهی صحیح و مرکز هندسی محدودهی اشغال شده توسط یک مکان باشد. گذاشتن نشانگر کنار خیابان یا با فاصلهی چندین متری احتمال دیده شدن آیکون را کم میکند.
شماره تماس مکان ترجیحا باید شماره ثابت باشد. با توجه به اینکه شمارهی ثابت به یک مکان فیزیکی اشاره دارد سیستم اعتبار بیشتری برای آن درنظر میگیرد و شانس نمایش آیکون بیشتر میشود.
از نقطهی تکراری برای مکان پرهیز کنید. داشتن نقاط تکراری برای یک دفتر فیزیکی باعث کاهش تمرکز هوش مصنوعی روی مکان شده و احتمال نمایش آیکون را به شدت کم میکند.
اطلاعات از تجربهی مکان باید حقیقی و بدون تبلیغات باشد.
عکسهای مکان فقط باید عکسهایی از مکان فیزیکی باشد و عکسهای گرافیکی، اسکرینشات، نمونهکار و … با توجه به اینکه خلاف قوانین نقشه است، شانس نمایش آیکون را کاهش میدهد.
نظرات روی مکان باید واقعی و بر اساس تجربهی شخصی باشد. هوش مصنوعی گوگل به شدت برای مبارزه با هرزنگار تقویت شده و به همین دلیل اعتبار مکانهای دارای نظرات تبلیغاتی و غیرواقعی را به شدت کاهش میدهد و به همین ترتیب احتمال دیده شدن آیکون هم کم میشود.
پرسشوپاسخ روی مکان هم از همین روند پیروی میکند و موارد تبلیغاتی و مواردی که از جانب مخاطبان واقعی مکان نیست، شانس نمایش آیکون را کاهش میدهد.
به فعالیت واقعی خود برای جذب مخاطب در دنیای واقعی اهمیت بدهید.
همانطور که گفته شد، یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای نمایش آیکون داشتن کاربرد در زندگی واقعی مردم است. بکوشید مردم بیشتری را با مکان مورد نظر خود درگیر کنید و به افراد بیشتری خدماترسانی کنید. هرچقدر مردم واقعا بیشتر با یک مکان تعامل داشته باشند و بیشتر به مکان واقعی آن مراجعه کنند، شانس نمایش آیکون افزایش مییابد.
اینها مواردی است که میتواند احتمال نمایش آیکون را افزایش دهد. اما باز هم یادآوری میشود که نمایش آیکون هیچ وقت یک امر قطعی روی گوگل مپ نبوده و نداشتن آیکون یک مشکل محسوب نمیشود. همچنین با توجه به اینکه این موضوع تصمیم هوش مصنوعی است، نمیتوان داشتن آیکون برای یک مکان را دلیلی برای داشتن آیکون مکانی دیگر دانست و برعکس.