ماجرای تغییر نام میدان‌ها به «استاد سیاوش قمیشی» چه بود؟

امروز خبری در برخی از رسانه‌های ایرانی منتشر شد که حاکی از تغییر نام دو میدان تهران در نقشه‌ی گوگل به «استاد سیاوش قمیشی» بود. اما با توجه به عدم آگاهی این رسانه‌ها موضوع به صورت کاملا اصولی بیان نشده است که در این نوشتار می‌کوشیم نگاهی صحیح بر این موضوع داشته باشیم.

همان‌طور که همیشه در وب‌سایت و رسانه‌های اجتماعی انجمن راهنمایان محلی ایران بیان کرده‌ایم، نقشه‌ی گوگل یک بستر کاربرمحور هست و کاربران از سراسر جهان در تکمیل و تصحیح داده‌های آن مشارکت دارند. اما همیشه و در همه جا اعم از فضای حقیقی و مجازی افرادی پیدا می‌شوند که قوانین را زیر پا می‌گذارند و سعی در انجام فعالیت‌های نادرست دارند.

نقشه‌ی گوگل نیز از این قاعده مستثنی نیست و از سال‌های دور کاربرانی با مشارکت نادرست سعی در به هم ریختن نظم نقشه داشته‌اند اما همیشه مشارکت‌های نادرستشان دائمی نبوده و با گزارش کاربران خوب نقشه و کاربران خوب قدیمی‌تر جلوی مشارکت‌های نادرست دیر یا زود گرفته شده است.

در گذشته نیز مواردی که از اشتباهات روی نقشه‌ی گوگل در خبرها نقل شود، بسیار بوده. از جمله‌ی این موارد تغییر نام اشتباه «بلوار آیت الله کاشانی» به «بلوار دکتر مصدق» بود که چند سال گذشته توسط کاربران هرزنگار انجام شده بود و با گزارش انجمن راهنمایان محلی گوگل در ایران طی چند ساعت اصلاح شد.

اکنون نیز هرزنگاری توسط یک کاربر نقشه انجام شده و این گزارش کاربران خوب هست که می‌تواند به اصلاح موارد نادرست کمک کند. در عین حال باید توجه داشت که هجوم گروهی روی یک نقطه، نه تنها باعث سرعت انجام کار نمی‌شود بلکه در انجام آن به دلیل این‌که خلاف قوانین است، اصلاح مکان را به تأخیر هم می‌اندازد. به ویژه آن‌که این روزها به دلیل شیوع کرونا همه‌ی مشارکت‌های روی نقشه با تأخیر هم مواجه هست.

ما در انجمن راهنمایان محلی گوگل در ایران همیشه کوشیده‌ایم تا جای ممکن و با ابزارهای موجود، اطلاعات صحیح بر روی نقشه قرار داشته باشد. در عین احترام به همه‌ی داشته‌های معنوی ایران زمین اعم از هنرمندان و دانشمندان و … ، یادآوری می‌کنیم داده‌های روی نقشه‌ی گوگل باید طبق واقعیت و قوانین هر کشور باشد. بنابراین نام‌هایی که در واقعیت روی تابلوها قرار نگرفته‌اند و خیابان‌ها با آن شناخته نمی‌شود و هم‌چنین مکان‌های غیرواقعی و غیرمجاز، امکان باقی ماندن روی نقشه ندارد. اکنون نیز گزارش لازم در خصوص تازه‌ترین هرزنگاری برجسته شده در شبکه‌های اجتماعی، انجام شد و این داده‌های نادرست طی چند ساعت اصلاح گردید.

هم‌چنین لازم به ذکر است که اصولا میدان‌ها یک گذرگاه محسوب می‌شوند و اگر خود، ویژگی خاصی مانند پارک، جاذبه‌ی گردشگری، مجسمه و … نباشند، به صورت جداگانه روی نقشه‌ی گوگل ثبت نمی‌شوند. بنابراین این نقاط افزوده شده توسط هرزنگار نیز از پایه نادرست هست چون به صورت نقطه و با دسته‌بندی نادرست به ثبت رسیده است که در این خصوص نیز اصلاح لازم صورت گرفت.

بنابراین درنظر داشته باشید که همیشه با آموزش‌های انجمن راهنمایان محلی ایران در خصوص مشارکت صحیح روی نقشه به‌روز باشید تا در جریان واقعیت تغییرات روی نقشه باشید و الزاما آن را به گوگل نسبت ندهید و از سویی با مشارکت صحیح بتوانید در جلوگیری از فعالیت‌های نادرست روی نقشه، سهمی داشته باشید. اگر در آینده نیز هرزنگاری‌ای روی نقشه دیدید، به سادگی ما را در جریان بگذارید تا در حد توان برای رفع آن تلاش کنیم.

به این مطلب امتیاز بدهید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.