گوگل گزارش پیمایش جامعه‌ را برای مبارزه با کرونا منتشر کرد

گوگل اعلام کرد که با توجه به نقش پررنگ فاصله‌گیری فیزیکی (اجتماعی) از داده‌های ناشناس مکانی در جهت مبارزه با کرونا استفاده می‌کند. این گزارش‌ها نشان می‌دهد که هر نوع مکان بخصوص در چه زمان‌هایی شلوغی بیش‌تری دارد. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، چنین داده‌هایی می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های آینده در خصوص جلوگیری از ویروس کووید ۱۹ کمک کند.

نسخه‌ی اولیه از گزارش‌های پیمایش جامعه (Community Mobility Reports) از روز ۱۵ فروردین (۳ آوریل) منتشر شده است. این گزارش‌ها به منظور ارائه‌ی دید کلی برای رفت‌وآمدها از کار به خانه، ماندن در خانه و تغییرات کلی در این خصوص و با رعایت کامل سیاست حریم خصوصی کاربران منتشر خواهد شد.

داده‌های به کار رفته در این گزارش‌ها به صورت کاربر ناشناس (اطلاعات شخصی افراد جمع‌آوری نمی‌شود) گردآوری و سرجمع می‌شود تا دید کلی نسبت به روند افزایش یا کاهش تردد مردم در مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی، داروخانه‌ها، ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی، مراکز کسب‌وکار و خانه‌ها ارائه دهد. اطلاعات نشان داده شده در این گزارش‌ها طبق داده‌های گردآوری شده تا ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل است.

طبق اعلام گوگل هم‌اکنون ۱۳۱ کشور در این گزارش‌ها پوشش داده شده است که به تدریج مناطق و کشورهای بیش‌تری را دربر خواهد گرفت تا به تصیم‌گیری نهادهای رسمی طبق پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی در مبارزه با کرونا کمک کند. این گزارش‌ها هم‌چنین می‌تواند به مقامات محلی برای توصیه‌های سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری کمک کند.

این گزارش‌ها در زیر صفحه‌ی مخصوص پیمایش در وب‌سایت ویژه‌ی کووید ۱۹ گوگل در دسترس است. هم‌چنین با توجه به غیرفعال بودن “سابقه مکان” در ایران، فعلا این گزارش‌ها برای ایران منتشر نمی‌شود، مگر آن‌که گوگل به‌روزرسانی‌های تازه‌ای در این خصوص ارائه کند.

گزارش پیمایش جامعه برای مبارزه با کرونا
بارگیری گزارش پیمایش جامعه

به جز گزارش پیمایش جامعه، گوگل با همکاری اپیدمیولوژیست‌های برجسته، با به‌روزرسانی داده‌های مرتبط با کووید ۱۹ می‌کوشد به پیش‌بینی رفتار همه‌گیری ویروس کرونا و در نتیجه برنامه‌ریزی‌های شهری در این خصوص و هم‌چنین برای دیگر بلایای طبیعی کمک کند.

تأکید گوگل بر حفاظت از حریم خصوصی

گوگل تأکید می‌کند که داده‌های پیمایش جامعه برای این گزارش‌ها به صورت ناشناس از کاربران گردآوری می‌شود و اطلاعات خصوصی کاربران جمع‌آوری نمی‌شود. این کاری است که همه روزه برای گزارش‌های کلی مانند میزان ترافیک شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد و در ابتدای پیوستن کاربران به گوگل نیز این جمع‌آوری داده‌های ناشناس به اطلاع آنان رسیده است. به جز این گوگل از سامانه‌ی حریم‌خصوصی تفاضلی (Differential privacy) استفاده می‌کند که با تولید نویزهای مصنوعی کاملا امکان شناسایی داده‌های کاربر را برای افراد ناظر غیرممکن می‌سازد اما در عین حال در فرآیند سرجمع کردن داده‌ها اثری ندارد.

هم‌چنین این داده‌ها فقط با استفاده از گزارش کاربرانی تولید می‌شود که “تاریخچه‌ی مکان” را -که به طور پیش‌فرض خاموش است- (و فعلا در ایران دردسترس نیست) روشن کرده باشند. کاربران هر زمان که خواستند با ورود به تنظمات حساب گوگل می‌توانند تعیین کنند که تاریخچه مکان برایشان روشن یا خاموش باشد. هم‌چنین می‌توانند هر بخشی از تاریخچه را به دلخواه خود حذف کنند.

گوگل با اشاره به این‌که در دوران بی‌سابقه‌ای به سر می‌بریم که نیازمند همکاری همه‌ی دولت‌ها، گروه‌های مدنی، و جامعه است ابراز امیدواری کرده که گزارش‌های پیمایش جامعه در کنار دیگر اطلاعات بهداشت عمومی در جهان، به سلامت مردم و جامعه کمک کند.

به این مطلب امتیاز بدهید

2 پاسخ ها به “گوگل گزارش پیمایش جامعه‌ را برای مبارزه با کرونا منتشر کرد”

  • امیر
    ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ در ۱۲:۰۳ ب.ظ

    حیف که ایران رو آدم حساب نکرده

    • مدیریت
      ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ در ۱:۳۰ ب.ظ

      این طور که طی مکاتبه‌های ما با گوگل اعلام شده، متاسفانه از سوی دولت آمریکا تحریم‌هایی وجود دارد که گوگل بر خلاف خواسته‌اش، ناگزیر به پیروی از آن‌ها هست. مگر آن‌که در شرایطی (ازجمله شرایط فعلی در مبارزه با کرونا)، دولت آمریکا بخشی از تحریم‌ها را لغو کند و گوگل توانایی ارتقاء سیستم را داشته باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.